09-12-2021

Táplálkozással az immunitásért: tények és tévhitek - 2. rész

A cikk első részében olyan kutatásokat mutatunk be, amelyek szerint bizonyos ételek vagy hatóanyagok fogyasztása erősíti az immunrendszert és ellenállóbbá teheti szervezetünket a vírusos megbetegedésekkel szemben, különös tekintettel a COVID-19 fertőzésre. A második részből pedig megtudhatod, melyik az az 5 vitamin és ásványi anyag, amellyel hatékonyan veheted fel a harcot a vírusos fertőzésekkel.

A megfelelő vitaminbevitelhez elengedhetetlen a változatos táplálkozás.

Korábban már írtunk arról, hogymilyen vitaminokkal és ásványi anyagokkal veheted fel a harcot a vírusokkal szemben. Ha a rövid összefoglaló érdekel, olvasd el a cikket. Az alábbiakban a legfrissebb tudományos kutatások alapján részletesebb áttekintést adunk azokról a hatóanyagokról, amelyek elősegítik az immunrendszered megfelelő működését. A cikk végén tippeket kaphatsz ahhoz, hogyan adhatod meg szervezetednek a személyre szabott immuntámogatást.

1. Cink

A cink szükséges az egészséges immunrendszer működéséhez, emellett csökkenti a gyulladást a szervezetben. Az American Journal Clinical Nutrition 2010-es randomizált, kettős-vak placebo vizsgálata kimutatta, hogy 40 egészséges felnőttnél napi 45 mg cink bevitele csökkentette a gyulladásos citokin, az interleukin-6 és a c-reaktív fehérje szintjét.

2. D-vitamin

Napsütés hatására szervezetünk D-vitamint termel.

Napsütés hatására szervezetünk D-vitamint termel.

A D-vitamin hiánya bizonyítottan gyengítheti az immunrendszert. A Magyar Osteoporosis Társaság reprezentatív felmérése szerint a magyar felnőttek ötöde súlyos D-vitamin hiányban szenved. Mennyit kellene fogyasztanunk? 2000 NE D-vitamin biztonságos és szükséges a szervezet számára, ugyanakkor az optimális D-vitamin bevitel számos más tényezőtől függ, például életkorodtól és életviteledtől.

Ha biztosítani szeretnéd szervezeted számára a megfelelő D-vitamin bevitelt, és azt is tudni szeretnéd, más vitaminokból és ásványi anyagokból mennyi számodra az optimális mennyiség, töltsd ki a Myvital ingyenes egészségügyi tesztjét.

Egy új tanulmány (Aging, Clinical Experimental Research, 2020. május 6.) összefüggésről számolt be 20 európai országban az alacsony átlagos D-vitamin szint és a magas COVID-19-es esetszámok között ami hatással lehetett a halálozási arányra is.

3. C-vitamin

A C-vitamin segít a szabad gyökök hatékony megkötésében, és segít csökkenteni a gyulladást a tüdőben és más szervekben és szövetekben. A C-vitamin emellett növeli a cink és a D-vitamin hasznosulását a szervezetedben, ezért ezeket a hatóanyagokat érdemes egyszerre bevinned.

4. Szelén

Többekl között a diófélék is tartalmaznak szelént.

Többekl között a diófélék is tartalmaznak szelént.

A szelén ásványi anyag szintén fontos antioxidáns. Számos, a kórokozók elleni védekezéshez szükséges folyamat intenzívebben zajlik szelén jelenlétében.

A Surrey Egyetem professzora, Margaret Rayman által vezetett nemzetközi kutatócsoport összefüggést mutatott ki a COVID-19 gyógyulási arány és a szelén bevitel között Kínában. Annak megállapítására, hogy a szelénhiány növelheti-e a COVID-19 kockázatot, további vizsgálatokra van szükség. Napi 50-200 mcg szelén étrend-kiegészítőként biztonságosnak tekinthető.

5. Ginseng

A ginseng stresszcsökkentő hatásáról már korábbi cikkünkben is beszámoltunk. Amellett, hogy a sokoldalú gyógynövény növeli a szellemi, fizikai teljesítőképességet, a betegségek utáni lábadozást is lerövidítheti. A szakértők egyetértenek a ginseng általános szervezeterősítő hatásában. Ezen kívül a növény olyan hatóanyagokat tartalmaz, amelyek serkentik a vírusok és baktériumok elpusztítására hivatott speciális immunsejtek termelődését. 

A fenti hatóanyagok mellett az egészséges táplálkozás és az anyagcsere egészségünk javítása, valamint a megfelelő testmozgás és alvás elengedhetetlen az egészséges immunfunkció fenntartásához.

Személyre szabott vitaminpótlás immunrendszerednek

Láthattad, hogy a fentiekben említett biztonságos mennyiség az egyes vitaminoknál, ásványi anyagoknál elég széles skálán mozog. Ugyanis mindannyiunknak mások az igényei, ahogyan életvitelünk is különböző. Az életvitelre szabott vitaminpótlás hazánkban még kevésbé elterjedt, de a tengerentúlon már jó ideje alkalmazzák. 

Ha szeretnél te is életvitelre szabott vitaminpótlást, akkor töltsd ki a Myvital ingyenes egészségügyi tesztjét, és összeállítjuk személyre szabott vitaminkapszuládat!

Myvital kapszulád az immunrendszer támogatásához nélkülözhetetlen vitaminok, ásványi anyagok mellett növényi kivonatokat is tartalmaz. Például ginsenget vagy galagonyát, ami a szív egészséges működését támogatja.


Tovább a többi poszthoz >>