08-12-2021

Táplálkozással az immunitásért: tények és tévhitek - 1. rész

A cikk első részében olyan kutatásokat mutatunk be, amelyek szerint bizonyos ételek vagy hatóanyagok fogyasztása erősíti az immunrendszert és ellenállóbbá teheti szervezetünket a vírusos megbetegedésekkel szemben, különös tekintettel a COVID-19 fertőzésre. A második részből pedig megtudhatod, melyik az az 5 vitamin és ásványi anyag, amellyel hatékonyan veheted fel a harcot a vírusos fertőzésekkel.

A kávéfogyasztás jótékony hatásai

Egy új kutatás szerint a kávé, a zöldség- és haldiéták erősítik az immunitást. A Nutrients folyóiratban 2021. június 20-án megjelent új tanulmány szerint a kávé és a zöldségek fogyasztása erősítheti az immunitást a koronavírus ellen. Ezenkívül a British Medical Journal (BMJ Nutrition, Prevention's & Health) 2021. június 7-i tanulmánya arról számolt be, hogy a növényi alapú étrend vagy a hal étrend csökkentheti a fertőzés súlyosságát. 

A kétrészes cikkből a kutatások eredményei mellett megtudhatod:

  • Melyik az az 5 vitamin és ásványi anyag, amely kiemelkedő szerepet játszik immunrendszerünk megerősítésében?
  • Milyen nem jó tudományos alapokon nyugvó tévhitek, állítások keringenek a COVID-19 megelőzésével kapcsolatban (pl. ezüstkolloidok)?
  • Hogyan viheted be a szervezeted immunvédelméhez elengedhetetlen hatóanyagokat megfelelő mennyiségben?

Kávéfogyasztással az immunitásért

Kávéfogyasztással az immunitásért

Kávéfogyasztással az immunitásért

 A Northwestern Egyetem Feinberg Orvostudományi Karának kutatói elismerték, hogy „az ember táplálkozása befolyásolja az immunitást”. Beszámoltak arról, hogy „napi egy vagy több csésze kávé szokásos elfogyasztása a COVID-19 kockázatának 10%-os csökkenésével járt egy csészénél kevesebb kávéhoz képest. 

Fontos, hogy ne ess át a ló túloldalára! Napi 400 milligramm koffein – körülbelül 4 csésze kávénak felel meg – még nem ártalmas az egészségre. Ám a túlzásba vitt kávéfogyasztás megemeli a pulzust, megzavarja a szív szabályos ritmusát, ami számos embernél szívproblémákhoz vezet. A koffein ezen kívül nehezen kezelhető görcsrohamokat okozhat, ami csak tovább erősíti a szív- és érrendszert ért káros hatásokat, figyelmeztet dr. Lewis Nelson a Live Science a halálos kávéfogyasztásról írt cikkében.

A kávé nemcsak kulcsfontosságú koffeinforrás, hanem az immunitásban is szerepet játszik. A kávéban található polifenolok antioxidáns és gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal rendelkeznek. A kávéfogyasztás a gyulladás alacsonyabb biomarkereivel, például a C-reaktív fehérjékkel (CRP), az interleukin-6-tal (IL-6) és a tumornekrózis faktorral (TNF) társul, amelyek a kutatás szerint mind összefüggésben állnak a COVID-19 súlyosságával és mortalitásával.

„A kávéfogyasztás az idősek tüdőgyulladásának alacsonyabb kockázatával is összefüggésbe hozható. Összességében elmondható, hogy a kávé immunvédő hatása a Covid-19 ellen valószínű, és további vizsgálatokat érdemel" – állapítja meg az említett Northwestern Medicine új tanulmánya.

„A növényi alapú étrend és a hal étrend csökkentheti a COVID-19 fertőzés súlyosságát",

mondja ki a British Medical Journal (BMJ Nutrition, Prevention's & Health) 2021. június 7-i tanulmánya.

A fenti egy populációs tanulmány volt, amelyben hat ország (Franciaország, Németország, Olaszország, Spanyolország, Egyesült Királyság, USA) 2884 egészségügyi dolgozója vett részt. Az alanyok a kutatás során növényi vagy peszkateriánus étrendet követtek (peszkateriánus: hal és tengergyümölcsei fogyasztását magában foglaló vegetáriánus étrend). A zöldségekben, hüvelyesekben és diófélékben gazdag, baromfihúsban, vörös és feldolgozott húsokban szegényebb étrendet követőknél 73%-kal, illetve 59%-kal volt alacsonyabb az esélye a közepesen súlyos, vagy súlyos COVID-19-re. 

Ez a két friss tanulmány vizsgálta elsőként a speciális étrend szerepét a COVID-19 megelőzésében.

Mediterrán étrenddel a gyulladások ellen

A mediterrán étrend egyik alapja a hal

A mediterrán étrend egyik alapja a hal

A mediterrán étrendről kimutaták, hogy csökkenti a C-reaktív protein (CRP) szintjét, amely a szervezet gyulladásának mértéke. Honnan tudhatod meg szervezeted CRP szintjét? Egy háziorvosnál kezdeményezett egyszerű vérvizsgálat alkalmas a kimutatására.

A koronavírus okozta citokinvihar egyes embereknél nemcsak a tüdőt, hanem a szívet, a szív- és érrendszert, az ereket, a májat, a hasnyálmirigyet, a beleket, a vesét és az agyat is károsítja. Emellett súlyos vérrögképződést okoz az egész testben, növelve a szívinfarktus, a stroke és a tüdőembólia kockázatát.

 A gyulladáscsökkentő mediterrán étrend jellemzői:

  • gazdag halban és tenger gyümölcseiben (amelyek omega-3 zsírokat tartalmaznak),
  • extra szűz olívaolaj, diófélék (egyszeresen telítetlen zsírok) sűrű fogyasztása jellemzi,
  • antioxidánsokban gazdag (főként bogyós) gyümölcsöket és zöldségeket tartalmaz,
  • része a (mértékletes) vörösborfogyasztás.

A megfelelő táplálkozás mellett az elegendő (napi 7-8 óra) alvás szintén fontos az egészséges immunműködéshez. A táplálkozás magában foglalja a C-vitaminban, polifenolokban, valamint D-vitaminban gazdag gyümölcsöket és zöldségeket, valamint a fontos ásványi anyagokat, például a cinket és a szelént.

Nem mindegy, hogy ezekből mennyit fogyasztasz. Szeretnéd tudni, hogy a Te szervezeted milyen mennyiségben és összetételben igényli a fenti vitaminokat és ásványi anyagokat? Töltsd ki a Myvital ingyenes egészségügyi tesztjét, és ismerd meg a számodra optimális vitaminfogyasztást.

Az ezüstkolloid-átverés

Az egészséges, tápláló étrend, valamint a megfelelő alvás és testmozgás a legjobb módja az egészséges immunfunkció támogatásának. Az Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hatósága (FDA) szerint jelenleg nincs olyan táplálkozás útján bevihető termék vagy étrendkiegészítő, amely bizonyítottan képes kezelni vagy megelőzni a koronavírust. 

Ennek ellenére néhány etikátlan étrend-kiegészítő cég csalárd gyógymódokat, valamint nem jó tudományos alapokon nyugvó állításokat és kezeléseket hirdet, mint például a koronavírus elleni ezüstkolloid termékek. 

Az FDA figyelmeztetést adott ki, hogy az ezüstkolloid nem biztonságos és nem hatékony semmilyen betegséggel szemben. Emellett az ezüstkolloidokat forgalmazó cég etikátlanul kommunikált, ugyanis a vállalatok nem tehetnek közzé állításokat termékeik címkéin vagy hirdetéseiken betegségek diagnosztizálására, kezelésére, gyógyítására vagy megelőzésére.

Felkészülés a vírusos időszakra

Felkészülés a vírusos időszakra

Összefoglalva, jelenleg nincs olyan étrend vagy étrendkiegészítő, amely bizonyítottan kezeli vagy gyógyítja a COVID-19-et. Több jól megtervezett randomizált, kontrollált vizsgálatra van szükség a biztonságosság és a hatékonyság megállapításához. Már tudjuk, hogy a 65 év felettiek a legnagyobb kockázatnak kitéve a koronavírus miatti halálozásnak. A túlsúlyos és elhízott emberek, valamint a kiegészítő betegségekkel (cukorbetegség, szívbetegség és magas vérnyomás) élők szintén nagyobb kockázatnak vannak kitéve. 

Az egészséges táplálkozás és az életmódbeli változtatások, mint például a gyulladáscsökkentő mediterrán diéta betartása testmozgással együtt, a tudományos kutatások szerint biztonságosan megelőzi és csökkenti az elhízás, a metabolikus szindróma, a cukorbetegség, a magas vérnyomás és a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

Ha érdekel, milyen vitaminokkal és ásványi anyagokkal erősítheted meg immunrendszered, olvasd el a cikkünk második részét.


Tovább a többi poszthoz >>