10-06-2022

Stressz-sorozat #3: A migrén kialakulásának okai, tünetei és kezelése

Cikksorozatunk első két részében a tartós stressz gyomorra és emésztőrendszerre, illetve a koncentrációs képességre és az energiaszintre gyakorolt hatásaival foglalkoztunk. A sorozat harmadik részében a stresszel gyakran kéz a kézben járó migrént vizsgáljuk meg, és azt is bemutatjuk, mit tudsz tenni ellenelehet tenni ellene.

Stressz

A stressz különféle fejfájástípusok forrása lehet, ezek egyike a migrén. Ugyan a migrént nem csak a stressz válthatja ki, de az egyik leggyakoribb oka mégis ez. A migrént nehéz tünetileg kezelni, a leghatékonyabb módszer a megelőzés. A Myvital tanácsokkal és konkrét megoldási javaslatokkal, személyre szabott egészségtámogatással is tud szolgálni számodra a stressz és a migrén elleni küzdelemben!

A migrén okai és tünetei

A migrén okai és kialakulása

A migrén okai és kialakulása

A migrén kialakulását illetően több elmélet is létezik az orvostudományban. Az egzakt meghatározhatóságot az is meglehetősen nehezíti, hogy különféle migrénben szenvedő embereknél más-más kiváltó okok és részben eltérő hatások érvényesülnek.

Genetikai hátterű okok, a szerotonin-egyensúly zavara, agyi gyulladás és hormoningadozás egyaránt hozzájárulhatnak kialakulásához, de kiváltó okok, trigger faktorok lehetnek bizonyos színek (illetve azok látványa), a nikotin, az alkohol és egyes élelmiszerek (pl. csokoládé, vörösbor, márványsajt, bizonyosegyes fűszerek, stb.) fogyasztása is – és különösen a stressz.

Miben több, mint egy „sima” fejfájás?

A migrén a fejfások egy meglehetősen speciális típusa. A migrén az agyban jön létre, és a fej egyik oldalát „támadja meg” rohamszerűen – elsősorban ez az a tünet, ami egy átlagos fejfájástól megkülönbözteti. Tünetei, amelyeket a következő cím alatt tárgyalunk, ugyancsak több szempontból is jelentősen eltérnek a „hétköznapi” fejfájásoktól.

Ugyanakkor sok kémiai folyamat utal hasonlóságra a fejfájástípusok között. Ennek nyomán több kutató feltételezi azt, hogy valamilyen módon a migrén is összefügghet a gyakori tenziós fejfájással. Utóbbi a leggyakoribb fejfájásfajta, amely a migrénnel ellentétben kétoldali, tompa fájdalommal jár.

A migrén tünetei

A migrén elsődleges tünete a fej egyik oldalán jelentkező intenzív, lüktető fájdalom, amelyről az imént már szó esett. A rohamot gyakran megelőzi beszédzavar, vagy káprázás jellegű látási zavarok (migrén aura).

A hányingerrel, illetve hang- és fényérzékenységgel kiegészülő tünet együttes 4négy órától akár kellemetlenül hosszú ideig, 72 óráig is tarthat.

A migrén és a stressz

A stressz sok esetben válthat ki tenziós fejfájást és migrént egyaránt, már csak az olyan hatásai miatt is, mint az alvászavar, vagy a szorongás, amelyek az ember egészségügyi állapotára általánosan rossz hatással vannak. A stressz jelentette túlfeszítettség, mentális túlterheltség ugyancsak olyan dolog, amely tulajdonképpen egyenes úton vezethet a migrénig.

Nem ritkán azonban az is megfigyelhető, hogy a migrén éppen a stresszes időszakokat követő pihenés (jellemzően hétvégék) alatt jelenik meg, ami különösen zavaró tud lenni, hiszen ezek az időszakok éppen a stressz kipihenésére adnának lehetőséget.

A stresszes időszakokat követően felbukkanó migrének oka egyes kutatók szerint éppen a hirtelen lezuhanó adrenalinszint lehet, illetve az agy egyfajta módszere arra, hogy megszabaduljon a stressz okozta túlterheltségtől.

Hogyan győzd le a migrént?

Azt biztosan te is tapasztaltad már, hogy a migrént könnyebb és hatékonyabb megelőzni, mint akkor felvenni ellene a harcot, mikor már megérkezett. Érdemes tehát a prevencióra fókuszálni, ezáltal ugyanis nem csupán tüneti kezelést végzünk, hanem akár tartósan búcsút mondhatunk a migrénnek!

A rendszeres kikapcsolódás fontos a migrén megelőzésében

A rendszeres kikapcsolódás fontos a migrén megelőzésében

Rendszeres kikapcsolódás és pihenés 

A leghatékonyabb prevenció talán a rendszeres kikapcsolódások, pihentető időszakok, szünetek tervszerű beiktatása. Érdemes lehet a pihenést valamilyen mozgásformával, nem túlságosan intenzív sportolással összekötni, akár izomlazító gyakorlatokat végezni, vagy egyéb olyan tevékenységeket, ami a stressztől fizikai értelemben is segíthet megszabadulni (pl. jóga, masszázs).

Ugyancsak segíthet a migrén megelőzésében, ha sok folyadékot (elsősorban vizet) fogyasztunk, ha odafigyelünk arra, hogy mindig meglegyen a szükséges alvásmennyiség, és ha igyekszünk elkerülni azokat a speciális tényezőket, amelyek jellemzően kiváltják a migrént, legyen az akár a nikotin, akár valamilyen rikító szín látványa.

Ha komoly gond van: gyógyszerek 

A migrénes fejfájás nagy hátránya, hogy sok esetben nem segítenek rajta a tenziós fejfájás ellen bevált, legtöbbször hatékony fájdalomcsillapítók. Ha a migrénes roham olyan súlyos, hogy gyógyszeres kezelést igényel, azt legtöbbször rohamoldó gyógyszerekkel teszik (pl. aszpirin, acetaminofen, triptánok, akár opioidok).

Vannak olyan gyógyszerek, amelyek rendszeres szedése ugyancsak megelőzheti a migrén kialakulását. Ilyenek lehetnek például egyes vérnyomáscsökkentők, antidepresszánsok, epilepszia-gyógyszerek – attól függően, hogy adott betegnél milyen ok váltja ki a migrént. A gyógyszeres kezelést rendszerint ugyancsak a nagyon sűrűn visszatérő, vagy nagyon erős migrénes rohamokkal küzdőknek ajánlják, így amíg tehetjük, érdemes valamilyen megelőző módszert választanunk.

Kiszámítható és biztonságos: vitaminok és ásványi anyagok

A vitaminok szedése ugyancsak egy jól járható út, ha meg akarjuk előzni a migrénes fejfájás kialakulását. Akárcsak a gyógyszerek esetében, itt is változhat, hogy kinek pontosan milyen vitaminra van szüksége ahhoz, hogy a módszer működjön, és tartósan távol tarthasd a migrént. 

Sokaknál segíthet a megelőzésben a B2-vitamin szedése, de egyéb ásványi anyagok, például a magnézium-szulfát vagy a koenzim Q-10 is fontos szerepet játszhat a migrén elleni küzdelemben. 

Annak fényében különösen indokolt lehet a vitaminokat választani, hogy az újabb kutatások szerint a vitaminhiánynak jó eséllyel köze van a migrén kialakulásához – a jól megtervezett vitaminbevitel ráadásul az immunrendszer erősítéséhez is hozzájárul, amely az általános közérzetre is észrevehető pozitív hatással van.

A B2 vitamin segíthet megelőzni a migrén kialakulását

A B2 vitamin segíthet megelőzni a migrén kialakulását

Személyre szabott egészségtámogatás a Myvitallal

A migrén tehát azok közé a területek közé tartozik, ahol különösen fontos az, hogy az ember személyre szabott megoldást kapjon, hiszen a kiváltó okok is egészen különbözőek lehetnek. A Myvital éppen ebben nyújthat segítséget, hiszen segít összeállítani az életvitelednek, egészségi állapotodnak, igényeidnek megfelelő vitaminkombinációt, amivel hatékonyan és eredményesen veheted fel a harcot a stressz és a migrén ellen!

Cikksorozatunkban bemutattuk, milyen kardinális hatásokkal lehet a stressz az egészség különböző területeire. Mivel napjaink egyre gyorsuló világában gyakorlatilag elkerülhetetlen a stressz, fontos, hogy odafigyeljünk rá, és megtegyünk mindent azért, hogy káros hatásaitól megóvjuk egészségünket.


Tovább a többi poszthoz >>