10-06-2022

Stressz sorozat #1: Táplálkozási és gyomor zavarok stressz esetén

A hosszú távon fennálló, azaz krónikus stressz károsíthatja a szívet és az érrendszert, az emésztőrendszert, az izomzatot, az anyagcsere-folyamatokat, az immunrendszert, sőt, szexuális problémákat is okozhat. Cikksorozatunkban megmutatjuk, melyik problémával hogyan tudod hatékonyan felvenni a harcot. Az első részben a stressz hatására kialakult gyomorproblémák megelőzésével és kezelésével foglalkozunk.

Táplálkozási problémák stressz esetén

Stressz esetén a szervezeted hasonlóképpen reagál, mintha menekülnél valami elől. Ez bizonyos szintig hasznodra válik, akár hatékonyabbnak is érezheted magadat stresszes helyzetekben, például egy vizsga vagy munkahelyi prezentáció során. 

Ám ha a stressz tartósan fennáll, az nagy megterhelést jelent a szervezetedre. Ha gyakran kerülsz ilyen helyzetbe, nem árt, ha van bevált stratégiád a stresszel való megküzdésre.

Hogyan küzdj meg a stresszel?

Számos megküzdési stratégiát alkalmazhatsz a stressz ellen, a pszichológiában ide tartozik az érzelmi és problémaközpontú megküzdés. Előbbihez soroljuk például a problémákon való rágódást, az elterelő tevékenységeket, pl. a sportot vagy a barátokkal szervezett programokat.

Problémaközpontú megküzdésről beszélünk, ha a helyzet okát próbáljuk megszüntetni. Ilyenkor mérlegeljük a lehetséges változtatási alternatívákat, és megvalósítjuk azt. Például, ha úgy érzed, hogy túl sok munkád miatt egyre nagyobb stresszhatás nehezedik a szervezetedre, akkor kezdj el azon gondolkodni, miként lehetne csökkenteni a rád háruló feladatokat.

Azt javasoljuk, mindenképpen próbáld megszüntetni a stressz gyökérokát. A megoldás időbe telhet, ezért érdemes más eszközöket is kipróbálnod a stressz hatásainak csökkentésére. A rendszeres sport, az egészséges ételek fogyasztása mellett számos olyan étrendkiegészítő létezik, amely támogatja a szervezetedet a stresszes időszakokban. A krónikus stressz vitamin, ásványi anyag- és nyomelemhiányt okozhat ugyanis.

Tápanyagbevitel stresszes időszakokban: mely vitaminok és ásványi anyagok pótlására figyelj oda?

A Ginkgo Biloba segíthet a feszültség oldásában

A Ginkgo Biloba segíthet a feszültség oldásában

  • Vitaminok: A stressz során megemelkedik a homocisztein szint, és ha nem figyelsz a megfelelő B-vitamin bevitelre, akkor romlás következik be a kognitív funkcióidban. A folsav és a B12-vitamin bevitellel csökkentheted a depresszív hangulat gyakoriságát. A C-vitamin hiánya az aszkorbinsav antioxidáns hatásának elmaradása miatt szintén ronthatja a kognitív funkciókat. Ezért a B-vitaminok mellett figyelj oda a C- és D-vitaminpótlásra.
  • Ásványi anyagok és nyomelemek: A cink, a magnézium és a kalcium is szerepet játszik az egészséges kognitív működésben, ugyanis az ingerületátvitelért felelősek. Ha odafigyelsz rendszeres fogyasztásukra, javulhat a körérzeted, így sikeresebben veszed fel a harcot a stresszel.
  • Növényi kivonatok: A növényi hatóanyagok közül a ginkgo biloba és a ginseng is segítenek a stressz és a feszültség oldásában.

Tudtad? A Myvital készítmények a te stressz-szintednek megfelelő mennyiségű vitamint, ásványi anyagot és növényi kivonatot tartalmazzák.

A stressz és a gyomorproblémák közötti kapcsolat

A stressz okozta fizikai tünetek változatosak lehetnek, de leggyakrabban olyan emésztési problémák képében tapasztalhatod, mint hányinger, hasmenés, szorulás, puffadás vagy gyomorgörcsök. Nem véletlen a köznyelvben is használt "gyomoridegem van" kifejezés. 

Mi köze a gyomrunknak a stresszhez? A gyomrod és idegrendszered közvetlen összeköttetésben áll egymással azáltal, hogy a gyomorfalon is komplex idegrendszeri hálózat található.Ha a stresszállapot tartósan fennmarad, fokozott gyomorsav termelődés alakul ki, mely folyamatosan irritálja a gyomor nyálkahártyáját, fokozva a panaszokat. Ha nem foglalkozol testi és lelki kezeléssel a stresszt tekintve, az állandó irritáció fekélyt és egyéb súlyos betegségeket okozhat.

Hogyan küzdj meg a stressz okozta gyomorproblémákkal?

Gyógynövényes teák segíthetnek a gyomorpanaszok enyhítésében

Gyógynövényes teák segíthetnek a gyomorpanaszok enyhítésében

Számos természetes gyógymód áll rendelkezésedre a stressz hatásainak csökkentésére, így azt javasoljuk, mielőtt gyógyszerhez nyúlnál, tegyél velük próbát.

Gyógynövényből készült teák

A legismertebb gyógymódot a nyugtató hatású gyógynövényekből készült teák jelentik. Ilyen a citromfű, mely természetes nyugtató hatása mellett enyhe altató hatású. Ez egy kúraszerűen alkalmazható módszer, ne fogyasszuk életvitelszerűen. Alvászavarok esetén a komló és a macskagyökér is jó megoldás lehet, a hangulatingadozásokkal pedig az orbáncfű segt felvenni a harcot. segít a pihenésben. Fontos tudnod, hogy az orbáncfű allergizáló hatású lehet, ezért használata előtt mindenképp konzultálj háziorvosoddal.

Étrendkiegészítők

Betain-hidroklorid (HCl)

A gyomorsav alacsony szintje lassíthatja az emésztést és a tápanyagok felszívódását. Ezen kívül gyomorégést, gyomorfájást és savas refluxot is okozhat. Egyes tanulmányok azt mutatják, hogy a betain-hidroklorid (HCl) növelheti a gyomor savasságát alacsony gyomorsavtartalmú embereknél, ezáltal csökkentve a savas reflux tüneteit. A pepszin az emésztési zavarok tüneteit is enyhítheti.

Ginseng

A ginzenget régóta alkalmazzák az idegrendszer stimulálására. A gyógynövény serkenti az agy kapilláris keringését és csökkenti a stressz hatásait. Bár számos fajtája van a világon, az ázsiai változatokat javasoljuk hatékonyságuk miatt. A koreai ginzeng ugyanis nagyjából 29 különböző ginzenidot tartalmaz, míg a többi típus körülbelül 8-9-et.

A Brain Performance and Nutrition Research Centre vizsgálata megállapította, hogy napi 400 mg ginzeng javítja a hangulatot és csökkenti a stresszt. Ráadásul a stressz egyéb tüneteivel is sikeresen felveszi a harcot. Többek között fokozza az immunrendszer működését, amely a stressz által jelentősen legyengülhet. Szedésével nagyobb eséllyel kerülheted el a vírusos és bakteriális megbetegedéseket. Emellett a ginseng a stressz hatására lecsökkent libidót is fokozhatja nőknél és férfiaknál egyaránt. Ez a kutatás kimutatta, hogy a ginzeng jó alternatíva lehet az erektilis diszfunkció (ED) kezelésére férfiak esetében. Nőknél menopauza tüneteinek (fáradtság, álmatlanság, szorongás és le alacsony libidó) leküzdésére alkalmazzák.

Galagonya

A "szív gyógynövénye" jótékony hatással van a fáradt, túlterhelt szívre, ugyanis javítja a szívizomsejtek aktivitását és fokozza a szívizom vérellátását. Nyugtató hatása miatt stresszes időszakokban is alkalmahatod.

Életvitelre szabott vitaminpótlás stresszes időszakokban

Személyre szabott vitaminpótlás a Myvitaltól

Személyre szabott vitaminpótlás a Myvitaltól

Mindannyian más szükségletekkel rendelkezünk, mégis többnyire ugyanazokat az étrendkiegészítőket fogyasztjuk. A Myvital vitaminkomplexek összeállításakor kiemelt figyelmet fordítunk az egyéni szükségletekre, legyen szó az életkorodról, a stressz-szintedről vagy a kiegészítő betegségeidről. A legtöbb multivitaminnal ellentétben a vitaminok mellett nélkülözhetetlen ásványi anyagokat, nyomelemeket és növényi kivonatokat is tartalmaznak, ilyen például a fent említett galagonya, ginseng és a betain-hidroklorid is.

Ha szeretnél személyre szabott segítséget kapni ahhoz, hogy jobb közérzettel kezdd napjaidat, töltsd ki kérdőívünket, mely alapján ajánlást teszünk, milyen vitaminokat és ásványi anyagokat milyen mennyiségben érdemes fogyasztanod. Az így összeállított étrendkiegészítőt pedig meg is vásárolhatod egy kattintással.

Tovább a többi poszthoz >>